publicinformation

وبلاگ اطلاعات عمومی

publicinformation

وبلاگ اطلاعات عمومی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کامپوزیت دندان یک متد دندانپزشکی زیبایی است و برای افرادی که دندان های کج و نامرتب، رنگ و رو رفته و شکسته دارند راه حل بسیار مناسبی میباشد. قیمت مناسب کامپوزیت ونیر یکی از مهمترین دلایل انتخاب آن توسط بیمارانی میباشد که به فکر اصلاح دندان ها و طح لبخند خود هستند. در این مقاله علاوه بر قیمت کامپوزیت دندان در سال 1401،  مطالب زیر بررسی خواهد شد:

کامپوزیت دندان چیست؟ 

اگر میخواهید بدانید که کامپوزیت دندان چیست، باید بگوییم که کامپوزیت دندان یکی از جدیدترین متدهایی است که برای ترمیم و افزایش زیبایی ظاهری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت از جنس پلیمر (کوارتز، گلاس و رزین) تولید شده است. این ماده بافت نرمی دارد و توسط دندانپزشک روی دندان ها قرار داده می شود. سپس دندانپزشک با توجه به میزان تسلط و تجربه خود آن را فرم داده و مشابه با دندان های طبیعی شکل می دهد. 
در نهایت با تابش اشعه لیزر بافت کامپوزیت سخت شده و مانند دندان های طبیعی کاملاً شفاف و درخشنده خواهد شد. از کامپوزیت دندان برای پر کردن فواصل بین دندانی، پوشش دادن پوسیدگی ها و تغییر رنگ های سطح دندان ها، رفع به هم ریختگی های جزئی و سفید کردن رنگ دندان ها استفاده می شود. 


کامپوزیت دندان یکی از روش های ترمیم شکل، فرم و رنگ دندان ها میباشد.

 

البته افرادی که از پوسیدگی های شدید دندانی رنج می برند نمی توانند از کامپوزیت دندان برای ترمیم دندان های خود استفاده کنند. همچنین افراد مبتلا به بیماری های لثه نیز نمی توانند دندان های خود را کامپوزیت کنند. افرادی که به کشیدن سیگار و مصرف الکل نیز اعتیاد دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند. 
کامپوزیت طول عمری حدود با 5 تا 10 سال دارد، اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان این طول عمر کمتر خواهد شد. میزان دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان در برابر ضربه و تغییر رنگ بسیار کمتر از لمینت است، اما روشی اقتصادی و مقرون به صرفه برای ترمیم شکل ظاهری دندان ها است. به همین دلیل متقاضیان انجام کامپوزیت دندان بسیار زیاد هستند. 

 

قیمت کامپوزیت ونیر در سال 1401

کامپوزیت ونیر توسط برندها و کشورهای مختلفی تولید میشود. این کامپوزیت ها از نظر کیفیت نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند و هر یک از این برند ها دارای ضمانت متفاوتی میباشد به همین دلیل قیمت آن ها نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت است. هزینه های کامپوزیت دندان تحت تأثیر عوامل مختلفی است که در بخش بعد به طور مفصل به بیان آن ها خواهیم پرداخت. 

لازم به ذکر است که قیمت هر واحد کامپوزیت دندان با توجه به عوامل مختلفی تخمین زده می شود و در مراکز مختلف متفاوت است. همچنین با توجه به افزایش نرخ ارز هزینه های این مواد به صورت صعودی رو به افزایش و متغیر خواهد بود. بنابراین بهترین راه برای تخمین قیمت کامپوزیت دندان مراجعه به دندانپزشک متخصص در این زمینه است. همچنین گرید کامپوزیت ها تعیین کننده قیمت آن ها است. 
قیمت ونیر کامپوزیت با کیفیت و درجه یک از برندهای ژاپنی، آلمانی و سوئیسی در سال 1401 حدود یک میلیون و چهارصد هزار  تومان تخمین زده می شود. در این میان کامپوزیت هایی با قیمت بسیار کمتر نیز تولید می شوند که از نظر کیفی مناسب نبوده و طول عمر کوتاهی دارند، بنابراین برای انجام این روش بهتر است کامپوزیت های درجه یک را انتخاب کنید که طول عمری بین 5 تا 10 سال دارند. 

 

چه مواردی در هزینه کامپوزیت دندان تاثیر دارند؟ 

کامپوزیت دندان بر اساس برند و کشور تولید کننده دارای قیمت های متفاوتی است. همچنین تخصص دندانپزشک نیز می تواند در تعیین نرخ دستمزد و هزینه نهایی این روش اصلاح طرح لبخند تأثیر بگذارد. علاوه بر این مراجعه به کلینیک می تواند هزینه های کمتری در مقایسه با مراجعه به مطب داشته باشد. در ادامه به طور مختصر به عواملی که بر قیمت کامپوزیت دندان تأثیر می گذارند اشاره ای خواهیم داشت: 
 

  1. نوع ونیر کامپوزیت که بسته به برند و کشور تولید کننده متفاوت است. از بین برندهای سازنده کامپوزیت دندان، برندهای آمریکایی، ژاپنی، آلمانی و سوئیسی از بیشترین کیفیت و قیمت برخوردار هستند. 
  2. سایه یا رنگ های مختلف کامپوزیت نیز قیمت متفاوتی دارند. هرچه گرید انتخابی رنگی نزدیک تر به دندان های طبیعی داشته باشد از قیمت بالاتری برخوردار است. 
  3. دندانپزشک متفاوت خواهد بود. هزینه های اجرای کامپوزیت دندان که بسته به تخصص و مهارت
  4. منطقه جغرافیایی و محل قرارگیری مطب نیز می تواند در تعیین قیمت و هزینه های انجام این کار تاثیر گذار باشد. 
  5. تعداد دندان هایی که باید کامپوزیت شوند نیز در تعیین هزینه های نهایی بسیار تاثیرگذار است. طبیعی است که هرچه تعداد دندان های بیشتری کامپوزیت شوند، هزینه آن نیز افزایش میابد. 
  6. تعیین می شود. است. هزینه های ترمیم دندان با توجه به عمق پوسیدگی آن نیاز به ترمیم دندان ها قبل از اجرا نیز از دیگر موارد افزایش دهنده قیمت کامپوزیت دندان
  7. در صورت وجود کامپوزیت های قدیمی، هزینه های برداشت و ترمیم روکش های قبلی نیز اضافه خواهد شد. 

لازم به ذکر است که کیفیت کامپوزیت دندان هر چه بالاتر باشد طول عمر آن بیشتر است. به همین دلیل نباید کیفیت را فدای هزینه ها کرد. بهتر است برای انجام این روش به دندانپزشکی مجرب و متعهد مراجعه کنید. اجرای کامپوزیت بی کیفیت می تواند عوارض بسیار زیادی از جمله احساس درد به هنگام جویدن غذا و ایجاد التهاب و قرمزی در دندان ها را به دنبال داشته باشد. متخصصان مجرب کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر آماده اجرای کامپوزیت دندان از بهترین برندهای دنیا و به صورت کاملا حرفه ای برای شما عزیزان میباشند. 
شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در کنترل هزینه های کامپوزیت دندان تاثیرگذار باشد، مراقبت های بعد از اجرای آن است. عدم استعمال دخانیات و الکل، عدم مصرف نوشیدنی های رنگی و جلوگیری از ایجاد ضربه و فشار به دندان ها از جمله دندان قروچه کردن و خوردن غذاهای سفت می توانند از ایجاد هزینه های مجدد جلوگیری کند. 

تفاوت کامپوزیت ونیر خوب و بد

کامپوزیت دندان خوب و بد از نظر میزان پولیش پذیری، عبور نور و درخشندگی و میزان مقاومت در برابر تغییر رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین از نظر دوام و ماندگاری نیز تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند. کامپوزیت های با کیفیت و خوب به راحتی پولیش خورده و ظاهر آن ها مانند دندان های طبیعی کاملاً براق و درخشان می شود. این در حالیست که نمونه های بی کیفیت ظاهری کاملاً مصنوعی دارند. 
همچنین نمونه های با کیفیت نور را از خود عبور داده و بافتی شبیه به دندان های طبیعی دارندT اما نمونه های کامپوزیت دندان بی کیفیت بسیار سفید رنگ بوده و ظاهری شبیه به پلاستیک دارند. رنگ پذیری کامپوزیت ونیر بی کیفیت نیز در هنگام مصرف مواد غذایی رنگی مانند چای، قهوه، انار و غیره دیده می شود. 
 

چرا کامپوزیت دندان ارزان نخریم؟

کامپوزیت دندان ارزان از کیفیت و دوام بسیار کمی برخوردار است. به همین دلیل پس از اجرا روی دندان ها، دچار پریدگی، شکستگی و تغییر رنگ می شود. همچنین نمونه های ارزان قیمت ظاهر و رنگ طبیعی ندارند. علاوه بر این نمونه های بی کیفیت ممکن است منجر به ایجاد پوسیدگی در دندان ها شده و التهاب لثه ها را نیز به همراه داشته باشند. 

 

تفاوت قیمت برندهای مختلف کامپوزیت 

کامپوزیت های تولید شده توسط برندهای مختلف از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. همچنین نوع آن ها نیز بر اساس سایز ذرات با یکدیگر کاملاً متفاوت است. برندهایی که از در ساخت کامپوزیت های خود از ذراتی با سایز نانو استفاده کرده اند از قیمت بالاتری برخوردار هستند زیرا کامپوزیت ونیر نانوهیبرید از سایر انواع کامپوزیت دندان نازک تر و مستحکم تر هستند، مقاومت بیشتری دارند و طیف رنگی نیز در قیمت آن ها موثر است. 
مهم ترین علت تفاوت قیمت برندهای مختلف کامپوزیت دندان در ادامه آورده شده است: 

  • تفاوت در زیبایی ظاهری 
  • تفاوت در سرعت فرم دهی 
  • میزان انعطاف پذیری در هنگام فرم دهی توسط دندانپزشک 
  • سازگاری با بافت لثه و دندان 
  • مقاومت در برابر ساییدگی 
  • قابلیت ترمیم در صورت ترک خوردن یا شکستن 
  • میزان استحکام 


آیا بیمه هزینه کامپوزیت دندان را پوشش میدهد؟

نوع بیمه ای که بیمار تحت پوشش آن قرار دارد می تواند بر هزینه های درمان و ترمیم دندان ها تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که برخی از بیمه های تکمیلی نیز بر اساس بندهای قرارداد خود بخشی از هزینه های این کار را بر عهده می گیرند، اما بیمه تنها هزینه های درمانی را متقبل شده و پرداخت هزینه مواردی که به منظور زیبایی انجام می شود را بر عهده نمی گیرد. کامپوزیت دندان نیز از جمله روش هایی است که برای افزایش زیبایی ظاهری دندان ها انجام می شود. بنابراین سازمان های بیمه پایه و تکمیلی هزینه های کامپوزیت دندان را بر عهده نمی گیرند. 
 

قیمت انواع کامپوزیت

همان طور که در قسمت های قبل گفته شد کامپوزیت دندان در انواع مختلفی تولید می شود. از بهترین کشورهای تولید کننده ونیر کامپوزیت می توان به آمریکا، ژاپن و آلمان اشاره کرد. محصول این سه کشور از نظر کیفی کاملاً برتر از نمونه های دیگر بوده و طول عمر بالاتری دارند. هر چند هزینه های اجرای آن ها کمی بالاتر است. 
در ادامه قیمت انواع کامپوزیت دندان در سال 1400 بر اساس برند تولید کننده و کشور سازنده به طور مختصر در جدولی آورده شده است:
 

برند کشور سازنده قیمت هر واحد (تومان)
اسپیدنت کره جنوبی 400 هزار
سولافیل انگلیس 600 هزار
sdi استرالیا 600 هزار
شوفو ژاپن 600 هزار
سولافیل انگلیس 600 هزار
آکسفورد آلمان 600 هزار
سارمکو سوئیس 900 هزار
توکویاما ژاپن 950 هزار
گرادیا ژاپن 950 هزار
زنیت آلمان 950 هزار
کاریزما آلمان 1.200 هزار
 بیسکو آمریکا 1 میلیون
Ips سوئیس 1.500 هزار
کازمادنت آمریکا 1.800 هزار


لازم به ذکر است که مهارت، تسلط و تجربه دندانپزشک در اجرای این تکنیک از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. بنابراین حتی با وجود استفاده از مواد با کیفیت، در صورت اجرای نادرست و غیر اصولی نتیجه نهایی تحت تأثیر قرار گرفته و رضایت بخش نخواهد بود. 
اجرای نادرست کامپوزیت دندان می تواند منجر به ایجاد ظاهری بسیار زمخت و غیر طبیعی روی دندان ها شود. همچنین بیمار در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن احساس ناخوشایندی خواهد داشت. بسیاری از بیماران از احساس یک شی اضافه در دهان خود بعد از اجرای کامپوزیت دندان شکایت دارند که به دنبال نصب غیر اصولی آن ایجاد شده است. 
 

اجرای کامپوزیت دندان با قیمت مناسب در کلینیک ایرانمهر

برای اینکه از نتیجه به دست آمده کاملا مطمئن باشید باید به یک دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید. کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر (https://iranmehrdental.com) بهترین دندانپزشکی در غرب تهران است که متخصصان بسیار کارآمد و مجربی دارد، همچنین نمونه کارهای درخشان کلینیک ایرانمهر گواه صادقی بر ادعای ماست. کافیست به صفحه نمونه کارهای ما مراجعه نمایید.

 

منبع : https://iranmehrdental.com/fa/مقالات/قیمت-کامپوزیت-دندان 

 

  • publicinformation public